Bez kategorii

Mazda mówi „PaPa” świecom zapłonowym?

Jeśli szukasz cywilizowanego samochodu do jazdy na co dzień, ale zaprojektowanego w duchu motosportu to musisz się skierować do salonu Mazdy. Ale w ciągu ostatnich kilku lat Mazda również przekształciła się w lidera MPG ze swoją oszczędną rodziną silników SkyActiv. Teraz koncern ogłosił kolejną rewolucję REZYGNUJĄ ZE ŚWIEC ZAPŁONOWYCH, a to wszystko by zwiększyć ekonomię swoich silników benzynowych.

Według raportu Nikkei Asian Review, silniki SkyActiv nowej generacji nie będą w ogóle używać świec zapłonowych. Zamiast tego będą korzystać z technologi wywodzącej się z silników diesla i używać zapłonu samoczynnego. Zacząłem czytać na ten temat, ale nawet Wikipedia nie nadąża za Japońskim koncernem i nie uwzględnia silników benzynowych, look:

Silnik o zapłonie samoczynnym (znany jako silnik wysokoprężny lub silnik Diesla, ZS) – silnik cieplny spalinowy tłokowy o spalaniu wewnętrznym, w którym ciśnienie maksymalne czynnika jest znacznie większe niż w silnikach niskoprężnych (z zapłonem iskrowym), a do zapłonu paliwa nie jest wymagane zewnętrzne źródło energii – następuje zapłon samoczynny[1]. Do cylindra dostarczane jest powietrze, a kiedy tłok zbliża się do swojego GMP następuje wtrysk paliwa, które następnie spala się po przekroczeniu w komorze spalania temperatury jego zapłonu. Do zainicjowania zapłonu nie są potrzebne tak jak w przypadku silnika o zapłonie iskrowym zewnętrzne źródła ciepła[1]. Stopień sprężania w silnikach wysokoprężnych mieści się w przedziale 12-25[1].

Żródło: wikipedia

Zapłon samoczynny jest technologią która ma pozwolić silnikom benzynowym osiągnąć poziom paliwożerności godny silników diesla. Zobaczymy co z tego wyjdzie, a tymczasem nowa Mazda 3 ma być pierwszym seryjnie produkowanym pojazdem z takim silnikiem. Pozostaje nam czekać na wyniki! #staytune

 

Napisz komentarz